“Kenapa dia putih, aku gelap” – rahsia kulit cantik dari Dermags

Hari ini kita kupaskan permasalahan beza warna kulit antara manusia. Jangan main-main, beza warna kulit boleh jadi isu besar terutamanya jika melibatkan kumpulan etnik berlainan.

Tapi di Malaysia, kita tahu wanita-wanita di sini suka nak berkulit putih. Tentu sekali tak salah nak jadi putih. Tapi kegilaan inilah punca sesetengah pihak mengambil kesempatan menghasilkan produk-produk bahaya dalam pasaran. Sesetengah produk tidak mengikut sebarang garis panduan keselamatan. Import dari China dan re-pack untuk jual runcit. Apa kandungan dalam krim pun tak pasti.

Okay ini rahsianya. Hitam atau putih kulit sebenarnya bergantung kepada penghasilan pigmen melanin pada lapisan kulit. Jika banyak melanin, kulit jadi gelap. Jika kurang atau tak ada langsung melanin jadilah albino. Kuncinya adalah penghasilan melanin. Jadi kalau dikurangkan melanin, boleh tak kulit yang gelap bertukar jadi lebih putih?

Isunya macam mana nak kurangkan melanin. Melanin dihasilkan oleh rangsangan dari sejenis enzim dinamakan tyrosinase. Jika enzim ini dapat dikawal, melanin dapat dikurangkan dan kulit lebih putih.

Anak Malaysia bernama Dr. Mariani Abdul Hamid, seorang pensyarah Universiti Teknologi Malaysia, telah menjalankan kajian terperinci berkenaan perkara ini. Tak perlu dah kita semua nak pening-pening fikir pasal melanin sebab Dr. Mariani dah puas pikir. Dia dah hasilkan 41 kertas kerja ilmiah, menerima 23 anugerah dan pemegang 7 paten. Wow, insan hebat. Takkan nak pilih entah siapa-siapa yang jual krim berbanding doktor ini?

Menurut beliau sejenis bahan aktif dinamakan Alpha Mags dapat mengawal penghasilan enzim tyrosinase seterusnya mengurangkan melanin. Kurang melanin, kulit kurang gelap. Alpha Mags dihasilkan dari kulit manggis. Orang putih panggil manggosteen atau orang Kelate panggil buah seto.

Tak percaya? Kajian ni dah menang beberapa anugerah, antaranya:-

●Pingat Emas Seoul International Invention Fair 2U13

●Pingat Emas ITEX 2013

●Pingat Emas INATEX 2012

●Pingat Perak Bio Innovation Award 2013

Jadi sekali lagi, nak percaya pengasas produk yang menyanyi suara tak sedap tu ke, atau Dr. Mariani yang buat kajian saintifik dan menang anugerah?

Kajian dan hasil kejayaan Dr. Mariani telah dijenamakan kepada satu produk dinamakan DERMAGs. 3 produk dalam jenama DERMAGs adalah berasaskan Alpha Mags iaitu agen aktif kawalan tyrosinase yang menghadkan penghasilan melanin seterusnya menghasilkan kulit yang lebih cerah.

Untuk info lanjut berkenaan DERMAGs, sila berurusan terus dengan agen tersohor Siti Fatimah di talian 0195775424. Wasap pun boleh, instagram pun boleh follow dermagsutm.

Caruman TAKAFUL serendah RM15, manfaat sehingga RM2 juta. Promosi hujung tahung, ending soon!
Wasap SEKARANG!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *