Tarikh Lahir Kalendar Islam

Ketahui tarikh lahir dan umur sebenar anda dalam kiraan kalendar Islam. Versi baru kiraan ini memberikan tarikh lahir Islam, hari anda dilahirkan dan umur dalam kalendar Islam.

Masukkan tarikh lahir anda:

HariBulanTahun

Sila maklum mungkin akan ada perbezaan 1 hari dari tarikh sebenar disebabkan pertukaran waktu hari Islam adalah selepas Maghrib sedangkan tarikh Masehi bertukar selepas pukul 12 malam*

Adakah tools ini bermanfaat bagi anda? Kongsi dengan rakan-rakan di Whatsapp.

1,691 Comments

  1. bagus application ni agak tpat..ank saya lahir ramdhan sorg tu nuzul al quran dan sorg tu 11 ramdhan jd bila tgk memang ngam dua org ni jd yg lain pastinya betul jugak..tq teruskan usaha yg baik.ni supaya ramai ingt bulan hijrah juga..

  2. assalamkum…

    wei…korang gempak la…aku dah lame cari tarikh lahir aku dalam bulan hijrah…

    ape2pun..tq teramat sgt kaw tahap gaban buat method ni.. tq sgt3..tq bro..tq

    semoga Allah s.w.t merahmati korang .

  3. kalender mmg salah.. bukti .. sy 4/12/78 iaitu 3 /1/1399 .. pada 4/12/2018 ..umur sy 40 tahun … bulan Islam sepatutnya ..41 tahun 2 bulan 12 hari… tp dari kalender ialah 26 rabiulawal 1440 .. jika ditolak 26/3/1440 – 3/1/1399 = 41 T 2 B 23 H … beza 13H atau 12H ..

    Jika umur pada 4/12/1028 iaitu 50 Tahun Masihi … Sepatutnya 51 T dan 6 bulan … Tp dlm kalender ni … 4/12/2028 ialah 18 Rajab 1450 …. Jika tolak 18/7/1450 – 3/1/1399 iaitu 51 T 6 B 15 H …. beza 15 hari …

    Jawapan sebenar … 19 untuk 355 Hari dan 11 untuk 354 Hari … Buktinya …

    300 Tahun masihi perlu ditambah 9 Tahun Hijrah ….
    300 TM = 309 TH .. bermaksud 1 TH = 309 /300 = 1.03 T .. lagi mudah
    100TM = 36525 bahagi 103 T = 354.6116505 hari …

    try kira untuk 40 Tahun … Just tukar 19 tu untuk 355 dan 11 untuk 354…

    1. Tuan, saya telah semak calendar dari beberapa laman web yang lain contoh:

      http://www.islamicity.org/hijri-gregorian-converter/?AspxAutoDetectCookieSupport=1#
      https://www.islamicfinder.org/islamic-date-converter/
      https://www.oriold.uzh.ch/static/hegira.html
      http://www.muslimphilosophy.com/ip/hijri.htm
      http://www.islamweb.net/emainpage/index.php?page=dateconverter

      kesemua laman di atas memberikan jawapan 4/12/1978 sebagai 3 atau 4 Muharram 1399

      Selain itu Tuan menggunapakai persamaan 1TM=1.03TH yang mana terdapat pendapat lain mengatakan:

      TH = 1.030684 × (TM − 621.5643)

      Walaubagaimanapun terima kasih saya ucapkan atas pandangan yang diberikan.

      1. Thanks .. sy guna ..persamaan dlm Alkahfi tu .. 300Tahun ditambah 9 .. jadi 309 tahun..Jadi satu tahun sama dengan 309/300 = 1.03 … tu 1 tahun M = 1.03 hijrah … hari ni 14/6/2018 ialah 30 ramadhan.. tp dlm ni 29 ramadhan … semua guna salah rumus… jadi… cuba chek tarikh dlm 5 tahun kebelakg… mesti ada masalah… Maaf… saya hanya membantu…Thanks sebab buat program untuk Org Islam .. tp saya lebih suka tengok BULAN.. ada maksud ..perhatikan bulan tiap tiap malam ..awak kan faham maksud sy ..

          1. Thanks ..awak benar.. sebab sesetengah program ..saya lihat 30 … ape2 pun …Terima kasih banyak2 .. sama2 membantu kerana Allah .. Maaf sebab cam ganggu ,,, bukan niat saya .. Terima kasih sudi berbincang dengan saya … Lau tak menyusahkan saudara Basri … ini sebagai cadangan … biasanya kad perkhawinan ada tarikh masihi dan Hijrah … sy pun cuba dapatkan maklumat .. dari tahun 2010 hingga sekarang … mungkin leh dijadikan pengukuhan … sekali lagi saya memohon maaf jika cara saya agak kasar .. Semoga Allah merahmati usaha saudara ..
            Assalamualaikum…

      2. Assalamualaikum .. kenamyakan kalender .. pertukaran melibatkan 30 Tahun .. berdasarkan pengiraan ..banyak tarikh yang berbeza.. Ada Hadist Shahih Bukhari ..Bulan Ramadhan dan Bulan Zulhijjah .. bilangan hari adalah sama .. satu lagi jawapan untuk ketepatan ..gunakan hanya 18 tahun…7 tahun untuk 354 hari …11 tahun untuk 355 hari .. tetapkan Ramadhan 29 hari .. hitungan hari setahun berdasarkan 365.25 hari / 1.03 = 354.6116505 hari .. jika dihitung untuk 18 tahun .. 354.6116505x 18 = 6383.009709 hari … 7×354 + 11×355 = 6383 hari .. jadi sekiranya didarap 100 …18 tahun x 100 = 1800 tahun … bilangan hari 638300 … 638300.9709 … ralat berlaku tak sampai sehari kerana peredaran matahari setahun… chek ilmuan islam sebelum ni ..Maaf .. harap dapat membantu ..

  4. Tidak tepat. 6 syaaban. Dlm sijil kelahiran pun 6 syaaban 1396

    Kenapa beza awal sgt 4 syaaban 1396?

    Admin mohon buat semakkan semula. Jgn kelirukan umat islam dgn cara begini

    1. Semakan hari ini menunjukkan perkiraan yang digunakan masih betul. Contohnya hari ini iaitu 19/5/2018 hari Sabtu bersamaan 3 Ramadhan 1439.

      Tarikh Masehi sekarang: 19 May 2018
      Tarikh Hijrah sekarang: 3 Ramadan 1439
      Birthday Masehi anda: 19 May 2018 (Sabtu)
      Umur Masehi anda: 0 tahun, 0 bulan, 0 hari
      Birthday Hijrah anda: 3 Ramadan 1439 (Sabtu)
      Umur Hijrah anda: 0 tahun, 0 bulan, 0 hari

      Walaubagaimanapun saya akan buat semakan ke atas tarikh yang Tuan maksudkan. Boleh saya tahu Tuan masukkan tarikh birthdaynya?

    2. Alhamdulillah ..sesuatu yg menarik tentang family saya..saya anak kmbr saya lahir pd pertengahan ramadhan.ank no2 dan bongsu lahir pd hr tashyrid manakala suami dan ank sulong lahir pd Maulidur Rasul.3 org lahir hari rabu yang lain lahir pd hari sabtu.
      Jazakallah tuan..indahnya aturan Allah.

  5. Alhamdulillah semoga kalian semua diberikan kesihatan yang baik untuk beribadah, saya doa kan kalian semua beroleh rahmat Allah, aamin ya rob

  6. Terima kasih buat perkongsian tuan, tiba tiba rasa seronok keran inilah kali pertama saya teringin tahu tarikh lahir saya dalam bulan Islam.

    Salam Sejahtera ke atasmu dari Asmawi, Alor Setar, Kedah, Malaysia

  7. bagaimana kalo ditambah jam nya?
    karena setahu saya, perubahan tanggal (dan hari) di hijriah itu per waktu Maghrib.
    sedangkan perubahan tanggal (dan hari) di masehi itu di jam 00.00 dini hari.

    jadi misalnya lahir tanggal 4 Feb 2012,
    jika lahir sebelum maghrib, masuk nya 11 Rabiulawwal
    sedangkan jika lahir setelah maghrib, masuk 12 Rabiulawwal.

    correct me if i’m wrong.

    1. Mgkn komentar saudara ad benarnya..
      Krn saya ingat persis, anak saya lahir 10 zulhijjah..tepat hari pertama lebaran haji..

      Tp pas cek disini.. hasilnya 9 zulhijjah..selisih 1 hari. Mgknpengaruh jam seperti penjelasan td..

    2. Allhamdullah dengan ada nya aplakasi yang ini bagi memudahkan kita dapat berkongsi mengenai tarikh lahir kita banyak yang tidak mengetahui nya, dengan ini kita mudah untuk merujuk tarikh lahir kita tahun masehi ke tahun hijrah.

    3. Saya setuju, Ayah saya tulis 7 Ramadhan pada surat kelahiran saya. Di sini , 5 Ramadhan. Maaf ya.

  8. Tarikh Masehi sekarang: 8 February 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 21 Jamadilawal 1439
    Birthday Masehi anda: 30 January 1979 (Selasa)
    Umur Masehi anda: 39 tahun, 0 bulan, 6 hari
    Birthday Hijrah anda: 1 Rabiulawal 1399 (Selasa)
    Umur Hijrah anda: 40 tahun, 2 bulan, 20 hari

    Saya di bulan Rabiulawal Alhamdulillah

  9. Sykron katsiron akhi telah memberi tahu saya tentang usia saya yang sebenarnya menurut tahun Islam semoga dapat menjadi peringatan untuk lebih mawas diri

  10. Tarikh Masehi sekarang: 23 January 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 6 Jamadilawal 1439
    Birthday Masehi anda: 4 January 1979 (Khamis)
    Umur Masehi anda: 39 tahun, 0 bulan, 19 hari
    Birthday Hijrah anda: 5 Safar 1399 (Khamis)
    Umur Hijrah anda: 40 tahun, 3 bulan, 0 hari

    Saya di bulan Safar… Kosong

    1. Syukron katsiro…saya baru tahu kalau saya lahir di bulan Ramadhan. Alhamdulillah. Orang tua saya hanya mencatatkan tanggal, bulan, tahun lahir Masehi, ditambah hari lahir ditambah lagi pasaran (jawa)

    1. Pas banget.kalender masehi dg hijriah.hari kelahiran pun cocok.
      Menjadi paket komplit jika dilengkapi hari pasaran jawa.matur nuwun

  11. Beza 1hari lewat dgn versi lama
    Tp.. Boleh semak ke…
    Dlm sistem harini 3jan18 = 16 Rabiulakhir 1439
    Tp yg sebenar 15 Rabiulakhir… Mana satu betul

  12. الحمد لله
    جزاكم الله خيرا كثيرا
    ولهم من المسلمين والمسلمات
    بالله فى سبيل الحق

  13. Tarikh Masehi sekarang: 1 January 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 13 Rabiulakhir 1439
    Birthday Masehi anda: 9 November 1983 (Rabu)
    Umur Masehi anda: 34 tahun, 1 bulan, 23 hari
    Birthday Hijrah anda: 4 Safar 1404 (Rabu)
    Umur Hijrah anda: 35 tahun, 2 bulan, 9 hari

  14. Tarikh Masehi sekarang: 1 January 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 13 Rabiulakhir 1439
    Birthday Masehi anda: 18 December 1986 (Khamis)
    Umur Masehi anda: 31 tahun, 0 bulan, 14 hari
    Birthday Hijrah anda: 16 Rabiulakhir 1407 (Khamis)
    Umur Hijrah anda: 31 tahun, 11 bulan, 27 hari

  15. Alhamdulillah dengan adanya aplikasi ini membantu dengan cepat menemukan tanggal lahir menurut hitungan tahun Qomariyah

  16. Tak masalah! tepat atau tidak tanggal lahir kita, semua hanya sebagai pengingatan dan peringatan. Saya senang sudah tahu kelahiranku di kalender Islam. Alhamdulillah! Mashaa Allah!

Leave a Reply to riyas Cancel reply