Page Loader

Ketahui tarikh lahir dan umur sebenar anda dalam kiraan kalendar Islam. Versi baru kiraan ini memberikan tarikh lahir Islam, hari anda dilahirkan dan umur dalam kalendar Islam.

  • Masukkan tarikh lahir di sini
Hari
Bulan
Tahun

Tips! Mungkin ada perbezaan 1 hari dari tarikh sebenar disebabkan pertukaran waktu hari Islam adalah selepas Maghrib.

Adakah tools ini bermanfaat bagi anda? Kongsikanlah dengan rakan-rakan di Whatsapp atau Facebook supaya mereka juga mengetahui tarikh lahir kalendar Islam masing-masing.

Share
Comments
  • yati

    07/09/2018 at 6:31 pm

    bagus application ni agak tpat..ank saya lahir ramdhan sorg tu nuzul al quran dan sorg tu 11 ramdhan jd bila tgk memang ngam dua org ni jd yg lain pastinya betul jugak..tq teruskan usaha yg baik.ni supaya ramai ingt bulan hijrah juga..

    Reply

  • im the MAN.

    03/08/2018 at 2:56 am

    assalamkum…

    wei…korang gempak la…aku dah lame cari tarikh lahir aku dalam bulan hijrah…

    ape2pun..tq teramat sgt kaw tahap gaban buat method ni.. tq sgt3..tq bro..tq

    semoga Allah s.w.t merahmati korang .

    Reply

  • alwiabdulrahim

    06/06/2018 at 4:43 am

    kalender mmg salah.. bukti .. sy 4/12/78 iaitu 3 /1/1399 .. pada 4/12/2018 ..umur sy 40 tahun … bulan Islam sepatutnya ..41 tahun 2 bulan 12 hari… tp dari kalender ialah 26 rabiulawal 1440 .. jika ditolak 26/3/1440 – 3/1/1399 = 41 T 2 B 23 H … beza 13H atau 12H ..

    Jika umur pada 4/12/1028 iaitu 50 Tahun Masihi … Sepatutnya 51 T dan 6 bulan … Tp dlm kalender ni … 4/12/2028 ialah 18 Rajab 1450 …. Jika tolak 18/7/1450 – 3/1/1399 iaitu 51 T 6 B 15 H …. beza 15 hari …

    Jawapan sebenar … 19 untuk 355 Hari dan 11 untuk 354 Hari … Buktinya …

    300 Tahun masihi perlu ditambah 9 Tahun Hijrah ….
    300 TM = 309 TH .. bermaksud 1 TH = 309 /300 = 1.03 T .. lagi mudah
    100TM = 36525 bahagi 103 T = 354.6116505 hari …

    try kira untuk 40 Tahun … Just tukar 19 tu untuk 355 dan 11 untuk 354…

    Reply

    • Basri MY

      06/06/2018 at 9:27 pm

      Tuan, saya telah semak calendar dari beberapa laman web yang lain contoh:

      http://www.islamicity.org/hijri-gregorian-converter/?AspxAutoDetectCookieSupport=1#
      https://www.islamicfinder.org/islamic-date-converter/
      https://www.oriold.uzh.ch/static/hegira.html
      http://www.muslimphilosophy.com/ip/hijri.htm
      http://www.islamweb.net/emainpage/index.php?page=dateconverter

      kesemua laman di atas memberikan jawapan 4/12/1978 sebagai 3 atau 4 Muharram 1399

      Selain itu Tuan menggunapakai persamaan 1TM=1.03TH yang mana terdapat pendapat lain mengatakan:

      TH = 1.030684 × (TM − 621.5643)

      Walaubagaimanapun terima kasih saya ucapkan atas pandangan yang diberikan.

      Reply

      • alwi abdul rahim

        14/06/2018 at 9:29 am

        Thanks .. sy guna ..persamaan dlm Alkahfi tu .. 300Tahun ditambah 9 .. jadi 309 tahun..Jadi satu tahun sama dengan 309/300 = 1.03 … tu 1 tahun M = 1.03 hijrah … hari ni 14/6/2018 ialah 30 ramadhan.. tp dlm ni 29 ramadhan … semua guna salah rumus… jadi… cuba chek tarikh dlm 5 tahun kebelakg… mesti ada masalah… Maaf… saya hanya membantu…Thanks sebab buat program untuk Org Islam .. tp saya lebih suka tengok BULAN.. ada maksud ..perhatikan bulan tiap tiap malam ..awak kan faham maksud sy ..

        Reply

        • Basri MY

          14/06/2018 at 9:38 am

          Malaysia berpuasa sejak 17/5 dan hari ini 14/6. Jumlah hari berpuasa setakat hari ini ialah 29. Tuan berhari raya esok? 🙂

          Reply

          • alwiabdulrahim

            14/06/2018 at 9:50 pm

            Thanks ..awak benar.. sebab sesetengah program ..saya lihat 30 … ape2 pun …Terima kasih banyak2 .. sama2 membantu kerana Allah .. Maaf sebab cam ganggu ,,, bukan niat saya .. Terima kasih sudi berbincang dengan saya … Lau tak menyusahkan saudara Basri … ini sebagai cadangan … biasanya kad perkhawinan ada tarikh masihi dan Hijrah … sy pun cuba dapatkan maklumat .. dari tahun 2010 hingga sekarang … mungkin leh dijadikan pengukuhan … sekali lagi saya memohon maaf jika cara saya agak kasar .. Semoga Allah merahmati usaha saudara ..
            Assalamualaikum…

            Reply

      • alwiabdulrahim

        23/06/2018 at 11:19 pm

        Assalamualaikum .. kenamyakan kalender .. pertukaran melibatkan 30 Tahun .. berdasarkan pengiraan ..banyak tarikh yang berbeza.. Ada Hadist Shahih Bukhari ..Bulan Ramadhan dan Bulan Zulhijjah .. bilangan hari adalah sama .. satu lagi jawapan untuk ketepatan ..gunakan hanya 18 tahun…7 tahun untuk 354 hari …11 tahun untuk 355 hari .. tetapkan Ramadhan 29 hari .. hitungan hari setahun berdasarkan 365.25 hari / 1.03 = 354.6116505 hari .. jika dihitung untuk 18 tahun .. 354.6116505x 18 = 6383.009709 hari … 7×354 + 11×355 = 6383 hari .. jadi sekiranya didarap 100 …18 tahun x 100 = 1800 tahun … bilangan hari 638300 … 638300.9709 … ralat berlaku tak sampai sehari kerana peredaran matahari setahun… chek ilmuan islam sebelum ni ..Maaf .. harap dapat membantu ..

        Reply

  • Radzi

    15/04/2018 at 5:41 pm

    Tidak tepat. 6 syaaban. Dlm sijil kelahiran pun 6 syaaban 1396

    Kenapa beza awal sgt 4 syaaban 1396?

    Admin mohon buat semakkan semula. Jgn kelirukan umat islam dgn cara begini

    Reply

    • Basri MY

      19/05/2018 at 10:33 am

      Semakan hari ini menunjukkan perkiraan yang digunakan masih betul. Contohnya hari ini iaitu 19/5/2018 hari Sabtu bersamaan 3 Ramadhan 1439.

      Tarikh Masehi sekarang: 19 May 2018
      Tarikh Hijrah sekarang: 3 Ramadan 1439
      Birthday Masehi anda: 19 May 2018 (Sabtu)
      Umur Masehi anda: 0 tahun, 0 bulan, 0 hari
      Birthday Hijrah anda: 3 Ramadan 1439 (Sabtu)
      Umur Hijrah anda: 0 tahun, 0 bulan, 0 hari

      Walaubagaimanapun saya akan buat semakan ke atas tarikh yang Tuan maksudkan. Boleh saya tahu Tuan masukkan tarikh birthdaynya?

      Reply

      • alwi abdul rahim

        14/06/2018 at 9:18 am

        hari ni 14.6.2018… berapa ramadhan 30 ramadhan ke 29 ramadhan

        Reply

    • Naimah bt bahari

      21/05/2018 at 1:11 am

      Alhamdulillah ..sesuatu yg menarik tentang family saya..saya anak kmbr saya lahir pd pertengahan ramadhan.ank no2 dan bongsu lahir pd hr tashyrid manakala suami dan ank sulong lahir pd Maulidur Rasul.3 org lahir hari rabu yang lain lahir pd hari sabtu.
      Jazakallah tuan..indahnya aturan Allah.

      Reply

  • Mohamad Naim Mohamad

    02/04/2018 at 2:44 am

    Alhamdulillah semoga kalian semua diberikan kesihatan yang baik untuk beribadah, saya doa kan kalian semua beroleh rahmat Allah, aamin ya rob

    Reply

  • Asmawi Jantan

    20/03/2018 at 4:59 pm

    Terima kasih buat perkongsian tuan, tiba tiba rasa seronok keran inilah kali pertama saya teringin tahu tarikh lahir saya dalam bulan Islam.

    Salam Sejahtera ke atasmu dari Asmawi, Alor Setar, Kedah, Malaysia

    Reply

  • Sanjaya

    09/02/2018 at 10:57 am

    bagaimana kalo ditambah jam nya?
    karena setahu saya, perubahan tanggal (dan hari) di hijriah itu per waktu Maghrib.
    sedangkan perubahan tanggal (dan hari) di masehi itu di jam 00.00 dini hari.

    jadi misalnya lahir tanggal 4 Feb 2012,
    jika lahir sebelum maghrib, masuk nya 11 Rabiulawwal
    sedangkan jika lahir setelah maghrib, masuk 12 Rabiulawwal.

    correct me if i’m wrong.

    Reply

    • Dede

      11/03/2018 at 2:45 pm

      Mgkn komentar saudara ad benarnya..
      Krn saya ingat persis, anak saya lahir 10 zulhijjah..tepat hari pertama lebaran haji..

      Tp pas cek disini.. hasilnya 9 zulhijjah..selisih 1 hari. Mgknpengaruh jam seperti penjelasan td..

      Reply

    • SHARIDAH

      20/03/2018 at 5:33 pm

      Allhamdullah dengan ada nya aplakasi yang ini bagi memudahkan kita dapat berkongsi mengenai tarikh lahir kita banyak yang tidak mengetahui nya, dengan ini kita mudah untuk merujuk tarikh lahir kita tahun masehi ke tahun hijrah.

      Reply

    • Arifah

      18/05/2018 at 3:31 pm

      Saya setuju, Ayah saya tulis 7 Ramadhan pada surat kelahiran saya. Di sini , 5 Ramadhan. Maaf ya.

      Reply

  • Hazli

    08/02/2018 at 10:17 am

    Tarikh Masehi sekarang: 8 February 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 21 Jamadilawal 1439
    Birthday Masehi anda: 30 January 1979 (Selasa)
    Umur Masehi anda: 39 tahun, 0 bulan, 6 hari
    Birthday Hijrah anda: 1 Rabiulawal 1399 (Selasa)
    Umur Hijrah anda: 40 tahun, 2 bulan, 20 hari

    Saya di bulan Rabiulawal Alhamdulillah

    Reply

  • warisman

    07/02/2018 at 9:34 am

    Sykron katsiron akhi telah memberi tahu saya tentang usia saya yang sebenarnya menurut tahun Islam semoga dapat menjadi peringatan untuk lebih mawas diri

    Reply

  • noe

    07/02/2018 at 6:50 am

    Disini tertulis 13 shafar, tapi kata ibuk q awal rabiul awal,, yg bener yg mana yaa?

    Reply

  • Yoyon

    06/02/2018 at 12:57 pm

    Bgus

    Reply

  • NUR AZYALINDA YAHYA

    23/01/2018 at 9:09 pm

    Tarikh Masehi sekarang: 23 January 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 6 Jamadilawal 1439
    Birthday Masehi anda: 4 January 1979 (Khamis)
    Umur Masehi anda: 39 tahun, 0 bulan, 19 hari
    Birthday Hijrah anda: 5 Safar 1399 (Khamis)
    Umur Hijrah anda: 40 tahun, 3 bulan, 0 hari

    Saya di bulan Safar… Kosong

    Reply

  • Syahril Amri Bin Ramli

    23/01/2018 at 9:08 am

    Thanks 4 this apps. May Allah bless u always.

    Reply

  • Mohd.Shahiruddin

    16/01/2018 at 11:05 am

    Sering tertanya berapa umur skrg mengikut Kalendar islam

    Reply

  • pendita noolan othman

    15/01/2018 at 1:31 am

    Thk vr mc

    Reply

  • Ita

    14/01/2018 at 7:42 pm

    Tx a lot

    Reply

  • St. Syamsudduha

    13/01/2018 at 9:03 am

    Terima kasih untuk aplikasinya. Sangat bermanfaat

    Reply

    • Neni anggraeni

      14/01/2018 at 3:15 pm

      Alhamdulilah saya jadi tau tgl lahir menurut kalender islam..mksh

      Reply

  • Zelan

    10/01/2018 at 8:18 pm

    Alhamdulillah..sy sgt terharu mengetahui kelahiran sy dlm taun hijriyah…

    Reply

  • Ragito

    09/01/2018 at 10:48 pm

    Alhamdulillah, Ramadhon bulan kelahiranku

    Reply

  • Deden

    09/01/2018 at 2:07 pm

    Very useful. Many thanks
    Jazaakallah khayran

    Reply

  • munawati

    09/01/2018 at 8:35 am

    Syukron katsiron

    Reply

    • Minantyorini bogor

      09/01/2018 at 10:45 am

      Syukron katsiro…saya baru tahu kalau saya lahir di bulan Ramadhan. Alhamdulillah. Orang tua saya hanya mencatatkan tanggal, bulan, tahun lahir Masehi, ditambah hari lahir ditambah lagi pasaran (jawa)

      Reply

  • Ahmad Suhandana

    07/01/2018 at 12:39 pm

    Terima kasih, sangat membantu dan bermanfaat…

    Reply

  • Nurlina

    07/01/2018 at 6:57 am

    Syukron jazakallah khairan…
    Ini sangat bermanfaat
    Terimakasih … 🙂

    Reply

  • Johonk

    06/01/2018 at 6:25 pm

    Alhamdulillah, sangat membantu, sehingga tahu secara syar’i tahun kelahiran

    Reply

  • rahmat bin salim

    05/01/2018 at 5:35 pm

    Satu pendekatan yng baik untuk ummat Islam, untuk appreciation of Islamic entity

    Reply

  • iskandar

    05/01/2018 at 4:33 pm

    admin terima kasih banyak

    Reply

  • riyas

    04/01/2018 at 9:02 pm

    Cocok..

    Reply

    • Mufa gunawan

      25/05/2018 at 11:59 pm

      Pas banget.kalender masehi dg hijriah.hari kelahiran pun cocok.
      Menjadi paket komplit jika dilengkapi hari pasaran jawa.matur nuwun

      Reply

  • Asli

    04/01/2018 at 8:36 pm

    Ternyata konversi tanggal hijriyahny kurang tepat bahkan melenceng jauh, tp harinya sama

    Reply

  • rudi

    04/01/2018 at 6:52 am

    Ok

    Reply

  • Madir

    03/01/2018 at 8:32 pm

    Beza 1hari lewat dgn versi lama
    Tp.. Boleh semak ke…
    Dlm sistem harini 3jan18 = 16 Rabiulakhir 1439
    Tp yg sebenar 15 Rabiulakhir… Mana satu betul

    Reply

    • Ahmad kamaludin

      07/02/2018 at 10:53 am

      Beda satu dianggap sama karena mungkin setelah maghrib jd akan masuk kw tanggal berikut.

      Reply

  • anton

    03/01/2018 at 5:21 pm

    Alhamdulillah…aply yg bagus ne…

    Reply

  • Lili suparli

    03/01/2018 at 5:02 pm

    Terima kasih bisa membantu cari tahu tanggal lahir bulan hijriyah

    Reply

  • Bejo

    03/01/2018 at 5:01 pm

    Ok jadi Tahu HBD tahun Hijriyah…

    Reply

  • Ezzah

    03/01/2018 at 3:16 pm

    Thanks. Dah lama saya cari birthday saya dalam hijrah..
    Aplikasi yg bagus.

    Reply

  • Ao Nu'man Fachruroji

    03/01/2018 at 3:02 pm

    الحمد لله
    جزاكم الله خيرا كثيرا
    ولهم من المسلمين والمسلمات
    بالله فى سبيل الحق

    Reply

  • Nina Manarosana

    03/01/2018 at 12:54 pm

    Terima.kasih pak aplikasinya luar biasa. Barakallah..

    Reply

  • broer amran

    02/01/2018 at 8:36 pm

    Aplikasi ini sangat membantu. Jazakallah khairan katsiran

    Reply

    • Novi

      03/01/2018 at 1:16 pm

      Sangat membantu, thanx alot

      Reply

  • Ahmad Fuad bin Jaafar

    02/01/2018 at 9:06 am

    Can’t comment anyhing at this moment. Thanks..

    Reply

  • HASNOR BAHAROM

    01/01/2018 at 8:57 pm

    Kelender

    Reply

  • DAYANG NORAINI BINTI HJ EDREWS

    01/01/2018 at 9:53 am

    Tarikh Masehi sekarang: 1 January 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 13 Rabiulakhir 1439
    Birthday Masehi anda: 9 November 1983 (Rabu)
    Umur Masehi anda: 34 tahun, 1 bulan, 23 hari
    Birthday Hijrah anda: 4 Safar 1404 (Rabu)
    Umur Hijrah anda: 35 tahun, 2 bulan, 9 hari

    Reply

  • MOHD SHAZFIZEE MOHD SAFIE

    01/01/2018 at 8:11 am

    Tarikh Masehi sekarang: 1 January 2018
    Tarikh Hijrah sekarang: 13 Rabiulakhir 1439
    Birthday Masehi anda: 18 December 1986 (Khamis)
    Umur Masehi anda: 31 tahun, 0 bulan, 14 hari
    Birthday Hijrah anda: 16 Rabiulakhir 1407 (Khamis)
    Umur Hijrah anda: 31 tahun, 11 bulan, 27 hari

    Reply

  • dare to fail

    30/12/2017 at 10:04 pm

    Good.. application.. very hopefully

    Reply

  • Maisarah

    30/12/2017 at 3:11 pm

    19 jan 1993

    Reply

    • Hithayathulla Bin Mohamed Hussain

      01/01/2018 at 5:44 pm

      Very nice name. Alhamdulillah

      Reply

  • Ruhu Syahid Thoha

    29/12/2017 at 6:09 am

    Alhamdulillah dengan adanya aplikasi ini membantu dengan cepat menemukan tanggal lahir menurut hitungan tahun Qomariyah

    Reply

  • Maspri Maseanto

    28/12/2017 at 9:28 am

    Tak masalah! tepat atau tidak tanggal lahir kita, semua hanya sebagai pengingatan dan peringatan. Saya senang sudah tahu kelahiranku di kalender Islam. Alhamdulillah! Mashaa Allah!

    Reply

  • Samsul fajri

    28/12/2017 at 8:37 am

    Alhamdulillah ketemu yg lg saya cari

    Reply

  • Samsul fajri

    28/12/2017 at 8:35 am

    Ini yang saya cari selama ini.Alhamdulillah terimakasih.

    Reply

  • Agus Baitul Khoiri

    27/12/2017 at 9:23 pm

    Hehe.. sdh tua ya..

    Reply

  • hazad

    27/12/2017 at 12:53 am

    info terbaik

    Reply

  • cj

    20/12/2017 at 3:53 pm

    info ini sangat berguna..terima kasih..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Highlights
Recent Posts
Instagram Feed
                                    topglov, harta, supermx, comfort
#bursa
                                    Selain dari pasang batu bata saya juga ambil kontrak potong rumput.

#pkpb #covid19
                                    #kitabakor lagi
                                    #kitabakor
                                    Expecting to close above 10W average this week.. aminnn.
                                    https://scontent.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/s320x320/93973591_2583662348565050_5463274316583976513_n.jpg?_nc_ht=scontent.cdninstagram.com&_nc_ohc=C1wsbvGEF1EAX80ldaf&oh=b696d02bf0356311609e4fe858e2192f&oe=5ED6DFA2
                                    https://scontent.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/s320x320/93402322_532745040759024_6091110860798729703_n.jpg?_nc_ht=scontent.cdninstagram.com&_nc_ohc=7RnHu9UfBTEAX-i5QT6&oh=5590530fad05fe43b7e90d9d83be1354&oe=5EFEE3FC
                                    https://scontent.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/s320x320/93100512_1537334973102603_72053284478751020_n.jpg?_nc_ht=scontent.cdninstagram.com&_nc_ohc=fZQBZyMXtxEAX_xdie6&oh=b4505afcfeb5b9f0e6287d695f377c36&oe=5EFE1DA1
                                    #botolinone
#stayathomechallenge
#chipshotchallenge